Chleb polski


Chleb mieszany na zakwasie żytnim
Przepis znalazłam na stonie Dyrektora.
Musze przyznać, że wyszedł znakomicie i bardzo wszystkim smakował.
Składniki:
* 200 g zakwasu żytniego,
* 530 g mąki pszennej chlebowej,
* 280 g wody,
* 15 g soli,

Dla pewności, że ciasto w miare szybko i wyrośnie dodałam jeszcze płaską łyżeczkę suchych drożdży. Ciasto i tak rosło mi 4-5 godzin.

Mieszamy składniki, wyrabiamy przez około 10 minut, żeby ciasto było ładnie wyrobione i sprężyste, a następnie pozostawiamy przez 20 do 30 minut, żeby odpoczęło. Po tym czasie wyrabiamy ponownie przez minutę lub dwie i przekładamy do koszyczka lub w moim wypadku do formy. Czekamy aż ciasto podwoi swoją objętność i następnie wkładamy do piekarnika rozgrzanego do  240 stopni na 10 minut. Potem obniżamy temperaturę do około 200 stopni i pieczemy tak kolejne 10 minut. Kolejne 30-35 minut w temp. 180 stopni.
Ja co jakieś 10-15 minut spryskuje ciasto i piekarnik wodą, żeby zrobiła się bardziej chrupiąca skórka.
Moje chlebuś piekłam w garnku rzymskim, więc włożyłam do zimnego piekarnika i odliczanie czasu rozpoczęłam po uzyskaniu temperatury 240 stopni.

Komentarze

Popularne posty